বিজ্ঞান বিপ্লব কি বৈপ্লবিক?
কোপার্নিকাসের পূর্বে বিশ্বাস ছিল পৃথিবী বিশ্বব্রহ্মাণ্ডের কেন্দ্র, যা নিশ্চল ও স্বর্গীয় জ্যোতির্মন্ডল থেকে আলাদা এক ‘মাটির জগৎ’। গ্রহ-নক্ষত্রদের স্বর্গীয় ইথারে তৈরি অপরিবর্তনীয় বস্তু হিসেবে ধরা হত। কোপার্নিকাস তার On the Revolutions of the Heavenly Spheres (1543) গ্রন্থে দেখালেন, পৃথিবী নয়, সূর্য সৌরজগতের কেন্দ্র এবং পৃথিবীসহ অন্যান্য গ্রহ সূর্যকে প্রদক্ষিণ করে। পৃথিবীও কসমসের অন্যান্য বস্তুসমূহের মতোই, যার নিজস্ব অভিকর্ষ কেন্দ্র রয়েছে। এর মাধ্যমে তিনি অ্যারিস্টটলের অভিকর্ষ সংক্রান্ত ধারণাকে চ্যালেঞ্জ জানান এবং বিজ্ঞানের ধারায় এক মৌলিক মোড় ঘোরান।
কোপার্নিকাসের তত্ত্বকে ভিত্তি করে জোহানেস কেপলার জ্যোতির্বিজ্ঞানে এক বৈপ্লবিক পরিবর্তন আনেন। তার Cosmographical Mystery এবং Astronomica Nova গ্রন্থে তিনি দেখান গ্রহের গতি বৃত্তাকার নয়, বরং ডিম্বাকৃতি এবং সূর্য থেকে দূরত্ব অনুসারে গতি কমে বা বাড়ে। এটাই কেপলারের ‘প্রথম সূত্র’ নামে খ্যাত। তিনি প্রমাণ করেন যে, গ্রহগুলোর গতি সূর্য থেকেই উৎসারিত শক্তির উপর নির্ভর করে।
এদিকে গ্যালিলিও গ্যালিলি কোপার্নিকাসের সমর্থনে এগিয়ে আসেন। নিজস্ব তৈরি দূরবীক্ষণ যন্ত্রের মাধ্যমে তিনি দেখান চাঁদ গতিশীল, বৃহস্পতির চারটি উপগ্রহ আছে, শনির বলয় আছে এবং সূর্যের গায়ে দাগ আছে। এসব আবিষ্কার প্রমাণ করে দেয় আকাশীয় বস্তুগুলো অপরিবর্তনীয় নয়, বরং পরিবর্তনশীল ও গতিময়। গ্যালিলিও পুরনো অ্যারিস্টটলীয় ধারনা ভেঙে বললেন—পতনশীল বস্তুর গতি নির্ভর করে না তার ওজনের উপর, বরং গতি নির্ভর করে মাধ্যমের ঘনত্বের উপর।
এই ধারাকে পূর্ণতা দেন স্যার আইজ্যাক নিউটন। তিনি তার Principia Mathematica (1687)-তে মাধ্যাকর্ষণ সূত্র প্রকাশ করেন। তিনি দেখান, পৃথিবী প্রতিটি বস্তুকে নিজের কেন্দ্রের দিকে আকর্ষণ করে এবং একইভাবে চাঁদ ও অন্যান্য গ্রহ একে অপরকে আকর্ষণ করে। এই আকর্ষণ-শক্তির ফলে চাঁদ পৃথিবীকে, আর পৃথিবী সূর্যকে প্রদক্ষিণ করে। তার মাধ্যাকর্ষণ তত্ত্ব সমগ্র ব্রহ্মাণ্ডের গতিশীলতার সার্বজনীন ব্যাখ্যা প্রদান করে। তিনি আলো সম্পর্কেও গবেষণা করেন এবং বলেন, আলো হচ্ছে কণিকা, যার মধ্যে রঙের ভেদ থাকে। এভাবেই পদার্থ ও আলোর প্রকৃতি নিয়ে তার গবেষণা বিজ্ঞানে এক নতুন অধ্যায় রচনা করে।
বিজ্ঞান বিপ্লব কেবল মহাকাশেই সীমাবদ্ধ ছিল না। একই সময় চিকিৎসা ও মানবদেহ সম্পর্কেও বিজ্ঞানীরা অভিনব দৃষ্টিভঙ্গি নিয়ে হাজির হন। পাদুয়া বিশ্ববিদ্যালয়ের অধ্যাপক আন্দ্রিয়াস ভেসালিয়াস মৃতদেহ ব্যবচ্ছেদ করে মানব শরীর সম্পর্কে বিশদ তথ্য দেন De Humani Corporis Fabrica (1543) গ্রন্থে। এর ফলে গ্যালেনের বহু পুরনো ও ভ্রান্ত শরীরতত্ত্ব প্রশ্নবিদ্ধ হয়।
এরপর উইলিয়াম হার্ভে ১৬২৮ সালে প্রকাশিত তার Exercitatio Anatomica de Motu Cordis et Sanguinis in Animalibus গ্রন্থে দেখান, হৃদপিণ্ড পাম্পের মতো কাজ করে, যা শিরা ও ধমনীতে রক্ত পাঠায় এবং পরে আবার তা ফিরে আসে। তার এই রক্ত-সঞ্চালনের তত্ত্ব আধুনিক শারীরবিদ্যার ভিত্তি হয়ে দাঁড়ায়। যদিও হার্ভের গবেষণার চাক্ষুষ প্রমাণ তখন মেলে না, পরে মালপিগি মাইক্রোস্কোপের সাহায্যে চুলের মতো সূক্ষ্ম ক্যাপিলারি রক্তনালী আবিষ্কার করেন যা হার্ভের যুক্তিকে দৃশ্যমান করে তোলে।
হার্ভে বলেছিলেন, হৃদপিণ্ড মানবদেহের সূর্য; ঠিক যেমন সূর্য ব্রহ্মাণ্ডের কেন্দ্র, তেমনি হৃদপিণ্ড মানব শরীরের প্রাণকেন্দ্র। এই ধরনের তুলনামূলক দৃষ্টিভঙ্গি বিজ্ঞান বিপ্লবকে শুধু যুক্তিশাসিত নয়, দার্শনিকভাবেও গভীর করে তোলে।
Was the Scientific Revolution Truly Revolutionary?
Some transformations in history fundamentally alter the trajectory of human civilization. One such change was the significant shift in scientific thought that took place in Europe during the 16th and 17th centuries—an era known in history as the Scientific Revolution. This period saw radical transformations in the approach, methodology, and production of scientific knowledge. These changes left a profound impact not only on Europe but also on the entire world in the centuries that followed.
The Scientific Revolution essentially began in 1543 with the publication of De Revolutionibus Orbium Coelestium by Nicolaus Copernicus and reached a defining point in 1687 with the publication of Isaac Newton’s Principia Mathematica. During this period, scientists and philosophers such as Galileo Galilei, Johannes Kepler, William Harvey, René Descartes, and Francis Bacon laid the foundation for a new understanding of nature—one that challenged the traditional Aristotelian doctrines and religious explanations.
Before Copernicus, it was widely believed that the Earth was the center of the universe—an immobile “earthly realm” separated from the “heavenly spheres.” The stars and planets were considered immutable and composed of a celestial ether. In On the Revolutions of the Heavenly Spheres (1543), Copernicus proposed a heliocentric model in which the Sun, not the Earth, stood at the center of the solar system, and all planets, including Earth, orbited it. This idea directly challenged Aristotelian physics and introduced a foundational shift in the scientific worldview.
Building on Copernicus’ theory, Johannes Kepler introduced groundbreaking changes in astronomy. In his works Cosmographical Mystery and Astronomica Nova, he demonstrated that the orbits of planets were elliptical, not circular, and that the speed of a planet varied based on its distance from the Sun. This became known as Kepler’s First Law of Planetary Motion. He established that planetary motion was influenced by a force emanating from the Sun.
Galileo Galilei supported the Copernican theory and advanced it through observation using his own telescope. He discovered the moons of Jupiter, sunspots, Saturn’s rings, and the mountainous terrain of the Moon—proving that celestial bodies were neither immutable nor perfect. He also dismantled Aristotelian notions of motion, arguing that the speed of a falling object is not determined by its weight but by the density of the medium it moves through.
This new understanding of motion and the universe was further systematized by Sir Isaac Newton. In his Principia Mathematica (1687), Newton presented the law of universal gravitation. He demonstrated that every object in the universe attracts every other object with a force, explaining planetary motion, tides, and physical behavior on Earth and in space. His theory provided a unified framework for understanding the cosmos. Newton also studied light and proposed that it was composed of particles with distinguishable colors, opening new chapters in the study of optics and matter.
The Scientific Revolution was not limited to astronomy or physics. The period also witnessed significant advancements in anatomy and medicine. Professor Andreas Vesalius of the University of Padua published De Humani Corporis Fabrica (1543), detailing the structure of the human body based on direct dissection, challenging Galenic anatomy that had long gone unquestioned.
Later, in 1628, William Harvey published Exercitatio Anatomica de Motu Cordis et Sanguinis in Animalibus, showing that the heart functioned as a pump circulating blood through arteries and veins. Though initially lacking visual proof, his theory was later validated by Marcello Malpighi, who used the microscope to discover capillaries that connected arteries and veins, completing the circulatory model.
Harvey described the heart as the "sun" of the human body—just as the sun is the center of the cosmos, the heart is the center of life. This symbolic analogy deepened the philosophical and metaphorical layers of the revolution in scientific thought.
So, how revolutionary were these changes? Historian J.D. Bernal described this extraordinary development of scientific consciousness as a “revolution.” The transformation of the Western European mind marked a fundamental shift in epistemology. Previously, knowledge was viewed as fixed, divinely ordained, and eternal. The dominant intellectual culture emphasized tradition and religious dogma. In contrast, the Scientific Revolution emphasized understanding the laws of nature through observation and experimentation. Intellectual authority shifted from religious doctrine to reason and empirical evidence.
Although initially confined to elite, male-dominated circles, this new mode of scientific inquiry laid the foundation for democratized knowledge production. Universities and academies began fostering research, establishing a legacy that future generations would inherit.
It is worth noting that the pioneers of this revolution were also shaped by classical traditions. Their methods were rooted in the works of Aristotle, Archimedes, and Plato. Rather than discarding heritage, they reinterpreted and built upon it, making the Scientific Revolution a continuation as well as a rupture. From this perspective, the revolution can be seen as a direct heir to classical knowledge.
However, it is not entirely accurate to call this new science wholly secular. Except for Robert Boyle, most of the key figures—from Copernicus to Newton—did not reject religious faith in favor of reason. They did not challenge the Christian narrative of creation and salvation outright, though they did believe that dogma and blind adherence to tradition were obstacles to intellectual clarity. Newton and Galileo cautiously questioned the idea of divine orchestration of the cosmos without explicitly denying it.
It is true that the complex theories and formulas produced by these scientists were beyond the understanding of the masses. Yet the indirect influence of their work—the discovery and application of natural laws—began to question the authority of institutional religion and its rigid doctrines. Thus, the Scientific Revolution helped cultivate the foundations of secularism in the popular mind.
Considering all these aspects, it is fair to say that the Scientific Revolution was indeed revolutionary. It changed not only the structure of scientific knowledge but also the ways in which humans understood their place in the universe. By displacing theology with reason and observation, it initiated a profound cultural shift whose legacy continues to shape modern science and society.
মন্তব্যসমূহ
একটি মন্তব্য পোস্ট করুন