Great Calcutta Killing |Jinnah's Direct Action Day | গ্রেট ক্যালকাটা কিলিং | জিন্নাহ্'র প্রত্যক্ষ সংগ্রাম দিবস
The Direct Action Day, also known as the Great Calcutta Killing, was an extremely violent incident in the history of Bengal, specifically in Calcutta (now Kolkata), during the pre-independence era of India. It was a consequence of the divide-and-rule policy introduced throughout India after the suppression of the 1857 Rebellion by the British rulers. The development of communal politics in India, fueled by the Muslim League, Arya Samaj, Hindu Mahasabha, and the R.S.S. led to the intensification of the struggle for India's independence along communal lines.
Under the leadership of the Muslim League, the demand for the creation of a separate state, Pakistan, gained momentum. Mohammad Ali Jinnah, the leader of the Muslim League, advocated for the formation of Pakistan, which included Bengal also. However, only 48.3% of the population in Bengal was Non-Muslim. Therefore, when the Cabinet Mission as per the Rajaji formula proposed the formation of Pakistan within a weak confederation framework, disregarding the aspirations of Bengal and Assam. Jinnah had accepted the proposal of the Cabinet Mission. However, Congress rejected the proposal on 10th July. Jinnah saw this incident as an act of betrayal and, in response, decided to abandon the path of constitutional politics and called for direct action on 30th July.
On August 16, communal riots erupted in Calcutta. The riots were instigated by Muslim communal forces. On that day, a Muslim League rally was organized at the Maidan in Calcutta. After the rally, clashes broke out in the Chowringhee area. Then a mob of armed Muslim League supporters or goons attacked Hindu shopkeepers. The police took no action to intervene. The League's Prime Minister Suhrawardy played a negative role in inciting the violence. It is mentioned by Ashok Mitra in his memoir that this violence occurred with the direct patronage of the League government and the British government, as they delayed the deployment of military forces. From August 18 onwards, Hindu communal forces also became active. Sumit Sarkar mentioned in his book "The Swadeshi Movement in Bengal" that Hindu goons collaborated with Sikh goons and launched attacks on the Muslim population. However, no party targeted the government or European properties.
During the period of August 16 to 20, approximately 4,000 people were killed, and 15,000 were injured in Calcutta, resulting in extensive destruction of property. The aftermath of this violence witnessed the advancement of Hindus, as described by Lord Wavell. In a letter, Congress leader Sardar Patel had written the fact that Hindus have won in Calcutta Riot. Penderel Moon commented on the overall violence of 1946, stating that in this riot, Muslims lost more lives and Hindus suffered greater property damage.
The politics of violence initiated in Calcutta quickly spread to East Bengal and Bihar, ultimately leading to the triumph of communal forces. The decision of partition was accepted, and East Bengal (later Bangladesh) became part of Pakistan. The Great Calcutta Killing was a tragic event that left a lasting impact on the history of Bengal and the Indian subcontinent as a whole
(Bengali Virsion)
প্রত্যক্ষ সংগ্রাম তথা গ্রেট ক্যালকাটা কিলিং বাংলা তথা ভারতের ইতিহাসে অত্যন্ত কলঙ্কজনক একটি ঘটনা। ব্রিটিশ শাসকগন ১৮৫৭ এর মহাবিদ্রোহ দমনের পর সারা ভারতবর্ষে যে বিভেদ ও শাসন নীতির সূচনা করেছিল তার অনিবার্য ফল ছিল সাম্প্রদায়িক রাজনীতির বিকাশ। মুসলিম লিগ, আর্যসমাজ, হিন্দু মহাসভা এবং আর. এস. এস. এর সাম্প্রদায়িক রাজনীতির ফলে ভারতের স্বাধীনতা সংগ্রাম ক্রমশ সাম্প্রদায়িক বিষে বিষাক্ত হয়ে ওঠে। ফলে মুসলিম লিগের নেতৃত্বে পৃথক রাষ্ট্র পাকিস্তান গঠনের দাবি জোরালো হয়ে ওঠে। মুসলিম লিগ নেতা মহম্মদ আলি জিন্নাহ যে পাকিস্তানের দাবি করে আসছিলেন তাতে বাংলাও ছিল। তবে বাঙলার ৪৮.৩ শতাংশ মানুষ ছিল অমুসলমান। তাই চক্রবর্তী রাজা গোপালাচারীর সুত্র মেনে গান্ধির সম্মতিতে ক্যাবিনেট মিশন একটি দুর্বল যুক্তরাষ্ট্রীয় কাঠামোর ভিতরে মুসলিম প্রধান প্রদেশগুলিকে নিয়ে পাকিস্তান গঠনের দাবি মেনে নিলেও বাংলা ও আসামকে বাদ রেখেছিল। জিন্নাহ ক্যাবিনেট মিশনের প্রস্তাব গ্রহণ করেছিলেন। কিন্তু কংগ্রেস ১০ই জুলাই এই প্রস্তাব প্রত্যাখ্যান করল। এই ঘটনাকে জিন্নাহ প্রতারণা হিসাবেই দেখলেন এবং প্রতিক্রিয়াস্বরূপ নিয়মতান্ত্রিক রাজিনীতি ত্যাগ করে এবং ৩০ শে জুলাই প্রত্যক্ষ সংগ্রামের ডাক দেন।
প্রত্যক্ষ সংগ্রাম কার বিরুদ্ধে তা অবশ্য স্পষ্ট করে বলা হয় নি। ১৬ ই আগষ্ট কলকাতার সাম্প্রদায়িক দাঙ্গার সূচনা হয়। দাঙ্গার সূচনা হয় মুসলমান সাম্প্রদায়িক শক্তির দিক থেকে। ঐ দিন সকালে কলকাতার ময়দানে মুসলিম লিগের সভা আয়োজিত হয়। সভার পর চৌরঙ্গি এলাকায় ছোটোখাটো সংঘর্ষ হয়। তারপরই কিছু সশস্ত্র মুসলিম লিগ সমর্থক তথা গুন্ডা বাহিনী হিন্দু দোকানদারদের উপর আক্রমণ চালায়। পুলিশ কোনো পদক্ষেপ নেয় নি। লিগ মুখ্যমন্ত্রী সুরহাবর্দির ভূমিকা ছিল একেবারের পক্ষপাতদুষ্ট। অশোক মিত্র তাঁর স্মৃতিচারণে লিখেছেন লিগ সরকারের প্রত্যক্ষ মদতেই এই দাঙ্গা হয়েছিল এবং ব্রিটিশ সরকারও চেয়েছিল দাঙ্গা হোক। কারন সেনাবিহিনী নামাতে আনেক দেরি করেছিল।১৮ই আগস্ট থেকে হিন্দু সাম্প্রদায়িক শক্তিও সক্রিয় হয়ে ওঠে। সুমিত সরকার লিখেছেন হিন্দু গুন্ডাদের সাথে শিখ গুন্ডারাও হাত মিলিয়েছিল। সেনাবাহিনীর উপস্থিতিতেই হিন্দু ও শিখ গুন্ডারা মুসলমান জনতার উপর নিধনযজ্ঞ চালায়। সুরঞ্জন দাস তাঁর Communal Riots in Bengal গ্রন্থে দেখিয়েছেন মুসলমান গুন্ডারা হিন্দু জনতার উপর এবং হিন্দু গুন্ডারা মুসলমান জনতার উপর আক্রমন করলেও কোনো পক্ষই সরকারি বা ইউরোপীয় সম্পত্তির উপর আক্রমণ করেনি।
১৬ থেকে ২০ আগষ্টের মধ্যে কলকাতায় প্রায় ৪০০০ মানুষ নিহত হয়েছিল এবং ১৫০০০ মানুষ আহত হয়েছিল। আর প্রচুর সম্পত্তি নষ্ট হয়েছিল। এই খুনোখুনির অঙ্কে শেষপর্যন্ত যে হিন্দুরা এগিয়েছিল তা বড়লাট ওয়াভেল উল্লেখ করেছেন। কংগ্রেস নেতা সর্দার প্যাটেলও এক চিঠিতে ক্রিপসকে লিখেছিলেন যে কলকাতায় হিন্দুরাই জিতেছে। পেন্ডেরেল মুন ১৯৪৬ এর সামগ্রিক দাঙ্গার হিসাব করে মন্ত্যব্য করেছিলেন এই দাঙ্গায় মুসলমানরা প্রান হারিয়েছে বেশি এবং হিন্দুর সম্পত্তি নষ্ট হয়েছে বেশি।
কলকাতা থেকে শুরু হওয়া দাঙ্গার রাজনীতি দ্রুত পূর্ব বঙ্গে এবং বিহারে ছড়িয়ে পড়েছিল এবং শেষপর্যন্ত সাম্প্রদায়িক শক্তিগুলির জয় হয়েছিল। দেশবিভাজনের সিদ্ধান্ত গৃহীত হল এবং এর ফলস্বরুপ বাংলা বিভাজিত হল, যার ক্ষয়ক্ষতির বোঝা আজও দুই বাংলাকে বহন করতে হয়।
মন্তব্যসমূহ
একটি মন্তব্য পোস্ট করুন