মৌর্যত্তর ভারতের কৃষি অর্থনীতি
কারিগরি উৎপাদন
আগেই বলা হয়েছে যে মৌর্যত্তর পর্বের অর্থনীতির মুখ্য বৈশিষ্ট ছিল রাষ্ট্রের নিয়ন্ত্রণমুক্ত স্বাধীন অর্থনীতির বিকাশ। অর্থনীতির নতুন এই ধারা কারিগরি শিল্প ও পেশাদারী ক্রিয়া-কলাপ এর অগ্রগতিতে সহায়ক হয়েছিল। কারিগরি শিল্পের অগ্রগতির প্রমাণ আমরা পাই সমকালীন সাহিত্য যেমন মহাবস্তু, মিলিন্দপঞহো এবং জাতকের কাহিনীগুলিতে এবং সমকালীন লেখ ও দানপত্রগুলিতে।
উল্লেখযোগ্য কারিগরি বৃত্তিগুলির মধ্যে অন্যতম হলো ছুতোরের কাজ, সমকালীন সূত্রে যাকে বদ্ধকি বলা হয়েছে। জাতকের কাহিনী থেকে জানা যায় বারাণসীর কাছে একটি গ্রামে বহুসংখ্যক ছুতোরের বসবাস ছিল। কাছাকাছি বন থেকে কাঠ সংগ্রহ করে তারা নানা তৈজস পত্র তৈরি করে বারানসীর বাজারে বিক্রি করত। বাঁশের কারিগরদের বসকার এবং কঞ্চির কারিগরদের কেনাচিক বলা হত। বাস এবং কঞ্চির পৃথক কারিগরের অস্তিত্ব কারিগরি শিল্পে দক্ষতা এবং বিশেষীকরণ ছাড়া সম্ভব নয়। আলোচ্য পর্বে কর্মকার এর কাজের প্রসার হচ্ছিল; কারন কৃষিক্ষেত্রে লৌহ উপকরণের প্রয়োগ বাড়ছিল। এদিকে মৃতপাত্র নির্মাণ যে তার সংখ্যা ও বৈচিত্রে ক্রমশ বৃদ্ধি পাচ্ছিল তার প্রমান পাই বৌদ্ধ সাহিত্যে। লেখমালায় গন্ধিক দের উল্লেখ আছে। এরা সম্ভবত গন্ধদ্রব্য প্রস্তুত করত। এরা সুবাসক নামেও পরিচিত ছিল। মালা গাঁথার কাজে যুক্ত কারিগরদের মালাকার বলা হ কোশাম্বী এই গন্ধদ্রব্য প্রস্তুত করা এবং মালা প্রস্তুত করার শিল্পকে বিলাসব্যসনের উপকরণ হিসাবে দেখতে চান নি; কারণ গ্রীষ্মপ্রধান দেশে এই দুটি দ্রবের প্রয়োজনীয়তা থাকে।
আলোচ্য পর্বের প্রধান শিল্প ছিল বস্ত্রশিল্প। নাসিকের প্রাপ্ত রহমানের একটি লেখ কৌলিক বা তাঁতিদের কথা আছে। মথুরার একটি লিপিতে যে প্রাবরিক গোষ্ঠীর কথা আছে তারা সম্ভবত প্রবর নামে এক বিশেষ বস্ত্র তৈরির সাথে যুক্ত ছিল। পেরিপ্লাস থেকে জানা যায় দক্ষিণ ভারতের টগর বা টের ও পৈঠান ছিল বস্ত্র শিল্পের প্রধান কেন্দ্র। টগরে প্রত্নতাত্ত্বিক খনন কার্যের ফলে বস্ত্র রং করার বিশাল ব্যবস্থা পাওয়া গেছে। জাতকে কাপড় রং করাকে একটি পৃথক শিল্প হিসাবে দেখা হয়েছে। এর কারিগরদের রঙ্গকার বলা হত। সে সময় দামি কাপড়ের মধ্যে সর্বোৎকৃষ্ট ছিল মসলিন বারানসী, উজ্জয়িনী প্রভৃতি এলাকায় তৈরি হতো। তবে গ্রিক রচনায় গ্যাঞ্জে অর্থাৎ বাংলার মসলিনকে শ্রেষ্ঠ বলা হয়েছে।
নিত্য প্রয়োজনীয় জিনিস ছাড়াও আলোচ্য পর্বে বিলাস দ্রব্য উৎপাদনের কথা জানা। যায় হাতির দাঁতের বিভিন্ন সৌখিনদ্রব্য দ্বারা প্রস্তুত করত তাদের দন্তকার বলা হত। টলেমির ভূগোল অনুযায়ী দন্তপুরা ছিল গজদন্ত শিল্পের অন্যতম প্রধান কেন্দ্র। আফগানিস্তানের বেগ্রামে প্রাপ্ত গজদন্ত নির্মিত সৌখিন দ্রব্যের অবশেষ সকলের দৃষ্টি আকর্ষণ করে। আলোচ্য পর্বে সোনা এবং মূল্যবান পাথরের গহনা তৈরি হত। সোনার গহনা কারিগরদের সুবর্ণকার বলা হত এবং পাথরের গহনা তৈরি করলে তাদের মনিকার বলা হত।
রাষ্ট্র সরাসরি নিজে হাতে বেশকিছু শিল্প দ্রব্যের উৎপাদন নিয়ন্ত্রণ করত। ধর্মশাস্ত্র মতে খনি এবং খনিজ দ্রব্যের উপর রাজকীয় নিয়ন্ত্রণ থাকা বাঞ্ছনীয় ছিল। টলেমির ভূগোল থেকে জানা যায় মালব দেশের পূর্বভাগে কোষা নামে এক এলাকায় হীরার খনি ছিল। লেখমালার তথ্য থেকে জানা যায় যে ওই এলাকার ওপরে শাসকের নিয়ন্ত্রণ প্রতিষ্ঠার জন্য শক, সাতবাহন এবং কুষান দের মধ্যে বিভিন্ন সময় পারস্পরিক দ্বন্দ্ব হয়েছিল। আর একটি মূল্যবান খনিজ সম্পদ হলো বৈদুর্য টলেমির মতে যার উৎপত্তি স্থান বর্তমান কোয়েম্বাটুর এর কাছে পুনটা নামক কোন এক স্থানে। মুক্ত উৎপাদনের উপর শাসকের কর্তৃত্ব বজায় থাকত। পেরিপ্লাস থেকে জানা যায় মুক্ত উৎপাদন কেন্দ্র গুলি পান্ড রাজারা প্রত্যক্ষ ভাবে পরিচালনা করত। মৃত্যুদণ্ডজ্ঞাপ্রাপ্ত অপরাধীদের ডুবুরি হিসাবে কাজে লাগানো হত। লবণ উৎপাদনের উপর সরাসরি নিয়ন্ত্রণ বজায় না থাকলেও শাসকরা রাজস্ব সংগ্রহের উৎসাহ দেখাত। সাতবাহন আমলে একটি অগ্রহর ভুমিদানে লবন এর উপরে কর ছাড় দেওয়া হয়েছিল। এর থেকেই অনুমান করা যায় যে সে যুগে লবণ উৎপাদনের ওপরে কর আদায় করা হত। লবণ উৎপাদন কতটা ব্যাপক রূপ লাভ করেছিল তার নমুনা আমরা পাব প্লিনির একটি মন্তব্য থেকে। তিনি বলছেন আরমেনাস (সল্ট রেঞ্জ) পাহাড়ে নুনের উৎপাদন থেকে যে পরিমাণ শুল্ক আদায় হয় তা বোধহয় হীরার খনি থেকেও হয়না।
Agrarian Economy of Post-Mauryan India
The economic history of post-Mauryan India holds significant importance. Following the fall of the Mauryan dynasty, political conflicts arose across the subcontinent. No empire comparable in size and power to the Mauryas could be established again. In northern India, dynasties such as the Shungas, Kanvas, Shakas, Pahlavas, and Kushanas came to power, while in southern India, dynasties like the Satavahanas and Ikshvakus held control at different times. Among them, the Kushanas and Satavahanas had larger and more influential reigns compared to others. However, these political tensions did not disrupt the economy. On the contrary, the decrease in state control led to a gradual relaxation in government regulations on economic life, accelerating economic progress.
In northern India, agriculture was the main economic foundation. During this period, the strong agricultural base extended to southern India as well. Key crops included rice, wheat, and barley. Shali rice was considered suitable for royal consumption, while grains like Aparanta and Kumudavandika were reserved for slaves and servants. According to Pliny’s accounts, crops such as sugarcane and cotton were cultivated at the time. The black soil in the Deccan region was particularly suited for cotton cultivation. Sangam literature and Greek writings mention pepper cultivation in Kerala. D.D. Kosambi found evidence of coconut cultivation in Maharashtra from inscriptions by Nahapana at Nasik.
Archaeological evidence from Taxila reveals the use of agricultural tools like the plow, hoe, axe, and sickle, mostly made of iron. At Sanchi in Madhya Pradesh, remains of plowshares have been found. Farmers who used plows were known as "Halikas." This plow-based agricultural system spread to southern India during this period, leading to surplus production in agriculture there as well.
Irrigation systems were the most crucial part of agricultural technology. Due to advancements in irrigation, agriculture attained a pan-Indian character during this period. The Shastrakars (ancient legal scholars) were well aware of the importance of irrigation and even prescribed penalties for those who damaged irrigation projects. They considered the construction of wells and reservoirs a meritorious act. Shaka ruler Nahapana and his son-in-law Rishabhadatta actively encouraged reservoir construction. Small-scale projects like wells and reservoirs were built through private efforts, but large-scale projects required state intervention. A prominent example of royal involvement in irrigation projects was the Sudarshan Lake in Kathiawar, which was originally constructed by Mauryan Emperor Chandragupta. During the reign of Rudradaman, when cracks appeared in the lake’s dam, he arranged for its repair. Another major irrigation project has been found near Allahabad, where water from the Ganges was channeled through a filtration chamber into two connected reservoirs. Although it’s unclear if this system was directly used for irrigation, it demonstrates a high level of technological complexity. In Sangam literature, Karikala Chola is praised for his irrigation projects, such as utilizing the Kaveri River’s water for irrigation, by clearing the river’s silt and deepening the riverbed to prevent recurrent floods from disrupting farming.
During this period, farmers used a device called the *arghatta* for irrigation. This wheel-like device, often placed in large wells or reservoirs, had pots attached to it. When the wheel turned, the pots filled with water, which was then distributed to the fields through channels. The Nasik inscriptions mention skilled craftsmen who specialized in building this device.
Awareness of agricultural science was gradually increasing. The Buddhist text Milindapanha describes various stages of crop production in detail.
In discussing the agricultural system, land ownership becomes a significant factor. In the Arthashastra, there are references to large tracts of royal land known as Seeta lands, but such ownership appears rare during this period. According to an inscription at Nasik, Gautamiputra Satakarni possessed such a land. However, the king did not have complete authority over agricultural land. When rulers had to purchase land to grant it as a gift, it indicated the presence of private land ownership. Land donations through separate methods suggest the existence of private land ownership. In societies with established private land ownership, equality of access to land was not feasible. Hence, inequality and complexity in the agrarian economy were likely increasing. From inscriptions and literary sources, we find terms like Korshaka, Kutumbika, and Halika used to refer to farmers, likely indicating differences in their economic status.
Craft Production
The hallmark of the post-Mauryan economy was the growth of an independent economy free from state control, which encouraged the development of artisanal and professional crafts. Evidence of the advancement of artisanal industries is found in contemporary literature like Mahavastu, Milindapanho, Jataka Tales, and inscriptions and donation records.
Among notable crafts, woodworking was prominent, referred to as Badhaki in contemporary sources. According to the Jataka Tales, a village near Varanasi was home to numerous carpenters who collected wood from nearby forests to craft various household items for sale in Varanasi’s markets. Bamboo and cane artisans were known as Baskara and Kenachik, respectively, showing the specialization and expertise within the artisanal industry. During this period, blacksmithing also expanded, as iron tools became more common in agriculture. Buddhist literature provides evidence of the increasing diversity and number of pottery items. Inscriptions mention Gandhikas, possibly perfumers, who were also known as Subasaka. Garland makers, called Malakaras, were noted for their craft. Kosambi argues that in a hot climate, both perfume and garlands served practical purposes beyond luxury.
The textile industry was the primary industry of the period. An inscription from Nasik mentions weavers known as Kaulika. Another inscription from Mathura refers to the Pravarika community, likely engaged in weaving a special fabric known as Pravar. According to Periplus, southern Indian towns like Tagara (present-day Ter) and Paithan were major textile centers. Archaeological excavations at Tagara have revealed extensive facilities for dyeing fabrics. In the Jataka Tales, fabric dyeing is treated as a distinct craft, with its artisans called Rangakaras. Among luxurious fabrics, the finest was Muslin, made in areas like Varanasi and Ujjain. However, Greek writings consider Ganges Muslin from Bengal to be the finest.
In addition to essentials, the production of luxury goods was also known during this period. Artisans created various decorative items from ivory, known as Dantakara. According to Ptolemy’s geography, Dantapura was a key center of ivory craft. Exquisite ivory artifacts discovered in Begram, Afghanistan, highlight this art form. Goldsmiths, called Suvarnakaras, and stone jewelers, called Manikaras, crafted ornaments from gold and precious stones.
The state directly controlled certain industries. According to religious texts, royal control over mines and minerals was advised. Ptolemy’s geography mentions diamond mines in Kosa (eastern Malwa). Records suggest that conflicts between the Shakas, Satavahanas, and Kushanas were driven by control over such resource-rich areas. Another valuable mineral, beryl, originated near Coimbatore in a place called Punta, according to Ptolemy. Pearl production remained under royal control, with records indicating that Pandyan rulers managed the pearl centers. Convicted criminals were employed as divers for pearl harvesting. Although salt production was not directly controlled, it was a source of revenue. During the Satavahana era, a land grant document mentions tax exemption on salt, suggesting that taxes were indeed imposed on salt production. The scale of salt production is exemplified by Pliny’s statement that the revenue from salt production in the Salt Range of Armenia might even surpass that from diamond mines.
মন্তব্যসমূহ
একটি মন্তব্য পোস্ট করুন